Czym jest pogadanka?

Jak wiadomo rozmowa zawsze była i jest ważna. Bez tego nie ma prawidłowej komunikacji. Szczególnie jeśli chodzi o nauczanie w szkole. Jak inaczej nauczyciel może przedstawić wiedzę jak nie poprzez wykład czy ćwiczenia. A wiadomo, że takie zajęcia polegają na rozmowach typu pogadanka. Czy wszyscy wiedzą czym w ogóle ona jest? Jeśli nie to warto zapoznać się z treścią niniejszego tekstu. To właśnie ten artykuł ma za zadanie przedstawić na czym polega pogadanka.

Pogadanka

Warto wspomnieć, iż jest to nic innego jak rozmowa nauczyciela z uczniem, podczas której nauczyciel przedstawia określone treści, zadaje pytania, a uczniowie na nie oczywiście odpowiadają. Jest to najlepszy sposób na sprawdzenie czy uczniowie w ogóle wiedzą, o czym się mówi na lekcji czy wykładach. Nauczyciele starają się przekazywać treści w sposób bardzo prosty i przejrzysty dla innych. Warto dodać, iż jest ona czasami znacznie uproszczona. Jednak najważniejsze jest to, iż jest ona dostosowana do możliwości percepcji odbiorców. Osobie, która przedstawia dany temat chodzi o to, aby inni zostali zachęceni do pogłębienia swojej wiedzy na konkretne tematy. Jednak w pogadance jest pewna różnica. Otóż nauczyciel zna wcześniej odpowiedzi swoich uczniów, albo ich naprowadza na konkretne, prawidłowe odpowiedzi, więc to nie jest typowa rozmowa.

Nie każdy wie, ale jesteśmy w stanie wyróżnić kilka rodzajów pogadanek. Oto one:

  • wstępna – Tutaj chodzi przede wszystkim o przygotowanie uczniów do przyswojenia nowego, przygotowanego materiału,
  • heurystyczna – Ten rodzaj ma na celu tylko i wyłącznie zaznajomienie z nowym materiałem,
  • syntetyzująca – W tym przypadku chodzi o utrwalenie nowego materiału,
  • kontrolna – W tej następuje sprawdzenie wiadomości.

Ponadto jest ona jedną z metod kształcenia. Jest naprawdę skuteczna. Dzięki niej dzieci czy młodzież jest w stanie znacznie więcej zapamiętać. A o to przecież chodzi. Takie pogadanki nauczyciel może urządzić sobie z uczniami na początku tematu jako wprowadzenie, albo na końcu na podsumowaniu tematu. To jest dobre, szczególnie jeśli uczniowie zdają sobie sprawę z tego, iż z danego materiału na pewno będzie sprawdzian lub klasówka. Najlepiej w ten sposób zacząć każdą lekcję. Wtedy na pewno zainteresujemy uczniów nowym tematem.

Jeśli jesteś nauczycielem i nie wiesz, w jaki sposób można zainteresować uczniów nowym tematem to koniecznie zastanów się nad prowadzeniem z nimi pogadanki. Tylko w ten sposób można ich zainteresować. Ponadto pogadank mogą mieć różne formy, między innymi w formie anegdot. Ważne, aby była ona zgodna z tematem. Nie można zejść poza niego.